Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Omdat mensen met een verstandelijke handicap zijn aangewezen op de zorg van anderen, wordt vaak vanzelfsprekend aangenomen dat zij in kwesties van behandeling en verzorging geen gesprekspartners zijn. In dit boek wordt uitgelegd en geïllustreerd dat dikwijls onterecht paternalisme en bevoogding voorkomen in situaties waarin de cliënt ook zelf actief had kunnen optreden. Het gaat bijvoorbeeld om het recht op informatie, het recht om zelf beslissingen te nemen, het recht op privacy en het recht om je eigen leven in te richten. In het boek worden veel praktijksituaties geschetst en besproken. Het is een pleidooi om mensen met een verstandelijke handicap die in instellingen leven, serieuzer te nemen als gesprekspartners, als vormgevers van hun eigen leven, als mensen ook die hun eigen fouten maken. De auteurs zien in dat er grenzen zijn en dat gehandicapten niet alleen rechten nodig hebben, maar ook bescherming. Een emancipatoir boek, bedoeld voor werkers in de zorg, een boek dat aanzet tot nadenken en ingesleten praktijken minder vanzelfsprekend maakt. Ook geschikt als discussieboek. Met een verklarende woordenlijst, afkortingenlijst en literatuuropgave. © NBD Biblion
Choose an application
Wanneer de zoon van Hans van Putten plotseling ernstig ziek wordt en (verstandelijk) gehandicapt raakt, bedenkt deze vader zelf een formule voor een kleinschalige woonvoorziening uit onvrede met de misstanden in de zorg op dat moment (2003). Het wordt een warme, veilige thuishaven voor verstandelijk gehandicapten zoals zijn eigen zoon Thomas. Op een zeer persoonlijke wijze doet hij zijn verhaal, onder meer hoe hij het overlijden van zijn zoon in 2006 verwerkte. Het boek geeft inzicht en uitleg over de Thomashuizen in Nederland in eenvoudig taalgebruik. De schrijver is afkomstig uit de reclamewereld en oprichter van de stichting Thomashuizen Nederland. © NBD Biblion
Choose an application
Het levensverhaal van een inspirerende vrouw.
325 --- gehandicapten --- levensverhalen --- waar gebeurde verhalen --- 463.5 --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten algemeen --- Lichamelijk gehandicapten --- Gehandicapten. --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen
Choose an application
De kinderwens en het ouderschap bij mensen met een verstandelijke beperking is een controversieel thema. Het laat de betrokkenen en ‘de maatschappij’ niet onberoerd. Kinderen van ouders met een verstandelijke beperking lopen een grotere kans op allerhande problemen. De laatste decennia is er nadrukkelijker een specifiek emancipatiebeleid voor mensen met een verstandelijke beperking. Ze zijn volwaardige burgers met recht op volwaardige maatschappelijke participatie en passende ondersteuning bij de vormgeving van hun burgerschap. Maar in de discussie over het burgerschapsideaal is precies het ouderschap van mensen met een verstandelijke beperking een grote verstoorder. Het levert vragen op als: Wat is goed ouderschap? Wanneer is ouderschap goed genoeg voor de samenleving? Wat hebben kinderen minimaal nodig? Wat is goede hulpverling of goede ondersteuning? Hoe verhouden rechten, belangen en waarden zich tot elkaar? Welke interventies zijn gerechtvaardigd, wanneer en door wie? En uiteraard: Welke plaats en welke stem krijgen de mensen met een verstandelijke beperking zelf in al deze afwegingen en overwegingen? (Bron: covertekst)
Compétence parentale --- Condition de parents --- Feeblze-minded --- Geestelijk gehandicapten --- Gehandicapten [Mentaal ] --- Gehandicapten [Verstandelijk ] --- Handicapés mentaux --- Imbecility --- Mentaal gehandicapten --- Mentally deficient --- Mentally handicaped --- Mentally retarded --- Morons --- Ouderschap --- Parentalité --- Parenthood --- Parents--Rôle --- People with mental disabilities --- Personen met een verstandelijke handicap --- Retarded persons --- Rôle des parents --- Rôle parental --- Verstandelijk gehandicapten --- 326 --- ethiek --- kinderwens --- mentaal gehandicapten --- ouderschap --- sterilisatie --- 173.7 --- Kinderen --- Kinderwens --- Personen met een mentale handicap --- Ouderschap ; mentaal gehandicapten --- verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 159.92 --- 362.31 --- ethiek. --- kinderwens. --- mentaal gehandicapten. --- ouderschap. --- sterilisatie. --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen. --- 159.92. --- 362.31. --- Ethiek. --- Kinderwens. --- Mentaal gehandicapten. --- Ouderschap. --- Sterilisatie. --- Ouderschap ; mentaal gehandicapten. --- Verstandelijk gehandicapten. --- personen met een mentale beperking --- filosofie --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Philosophy --- Social policy and particular groups --- Belgium --- Ethics --- Eugenics --- Family --- Disability --- Child wish --- Human rights --- Upbringing --- Psychological vulnerabilities --- Legislation --- Care --- Book
Choose an application
Er gebeurt heel wat onderzoek naar ouders met een verstandelijke beperking, maar meestal komen de ouders zelf weinig of niet aan bod. In dit boek willen de auteurs de ouders zélf aan het woord laten over hun gezin en de opvoeding van hun kinderen. Elk verhaal van een ouder of ouderpaar, laat de lezer kennismaken met zijn/haar persoonlijke belevingswereld en illustreert de sterkte en veerkracht van deze mensen
Opvoeding. --- personen met een mentale beperking --- ouderschap --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- gezinsproblematiek --- Social policy and particular groups --- 326 --- gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- ouders --- begeleid wonen --- verhalen --- Begeleid wonen (kamerwonen, zelfstandig wonen) --- Levensverhaal --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Opvoeding --- Ouders --- Personen met een mentale handicap --- 364.65 --- Verstandelijke handicap --- 094879.jpg --- Ouderschap ; mentaal gehandicapten --- ouder-kind relatie --- verstandelijk gehandicapten --- sociale problemen van en zorg voor verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 159.92 --- 362.31 --- Child psychiatry --- Child psychology --- Family --- Social psychiatry --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gezinnen --- Ouderschap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gezin --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Oudere --- Gemeenschap --- Gesprek --- School --- Buurt --- Ouderenzorg
Choose an application
'Papa, wat is een handicap?' biedt in de vorm van een vraaggesprek tussen een zoon van elf jaar en zijn vader een aantal antwoorden op vragen die kinderen zich stellen rond handicaps. De focus ligt op fysieke handicaps, maar ook mentale en sociale handicaps komen vluchtig aan bod. Topics zijn onder meer onderwijs voor personen met een handicap, de integratie in de maatschappij en de seksualiteitsbeleving. De auteur is voorzitter van IF, de wereldorganisatie voor Spina Bifida, de handicap van zijn dochtertje. Hij schreef dit boekje na het lezen van Tahar Ben Jellouns 'Papa, wat is een vreemdeling?' (2000). Uit eigen ervaring merkte de auteur immers dat allochtonen vaak met gelijkaardige vooroordelen te kampen krijgen als personen met een handicap. Het boek is vooral een bevlogen en persoonlijk pleidooi voor gelijke kansen en is daardoor vaak weinig objectief (bijvoorbeeld wanneer het gaat over abortus voor wie een gehandicapt kind verwacht). De uitgave kwam tot stand met de steun van de Europese Commissie, directoraat-generaal Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Gelijke Kansen. Geïllustreerd met een aantal zwart-wittekeningen. Vanaf ca. 12 jaar. © NBD Biblion
Gehandicapten. --- inclusief beleid --- kinderen met een beperking --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- 376 --- Personen met een handicap --- 364.4-056.36 --- Gehandicapten --- 464 --- 364.4-056.36 Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Gehandicapte kinderen --- Lichamelijk gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Inclusie --- Persoon met een handicap --- Kind met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Kind met een lichamelijke handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Digitale kloof --- ouder --- Ondersteuning --- Samenleving
Choose an application
Hun goed recht? beschrijft op welke wijze het onderwijs aan leerlingen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen ?passend? gemaakt kan worden. Ieder kind, ongeacht de ernst en aard van de beperkingen heeft ?recht op onderwijs?! Toen dat recht in Nederland in 2003 na het wegvallen van de ?ondergrens? uit de indicatiecriteria feitelijk ontstond, stond het onderwijs voor de enorme opdracht om ?passend onderwijs? voor kinderen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen te ontwikkelen
Mentaal gehandicapte kinderen ; onderwijs. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- buitengewoon onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Onderwijs --- Meervoudig gehandicapten --- Passend onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- 376.4 --- 376.3 --- 460.8 --- Verstandelijk gehandicapten --- gehandicapten --- Personen met een mentale handicap --- Personen met een meervoudige handicap --- Zorgplan --- 104323.jpg --- Meervoudig gehandicapte jongeren --- Mentaal gehandicapte kinderen ; onderwijs --- 376.3 Lichamelijk gehandicapten: onderwijs --- Lichamelijk gehandicapten: onderwijs --- 376.4 Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs . --- Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs . --- Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Opvoeding --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Persoon met een meervoudige handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport
Choose an application
Dit boek gaat over de emotionele ontwikkeling van mensen met een verstandelijke, lichamelijke en/of zintuiglijke beperking en Niet Aangeboren hersenletsel (NAH). Aandacht voor de verstandelijke en sociale ontwikkeling was er al langer. Emoties ervaren we als dichtbij, als wezenseigen. We worden erdoor bewogen, ze bepalen onze relaties met anderen. Een goede emotionele ontwikkeling en een evenwichtige persoonlijkheid liggen in elkaars verlengde. De processen die hieraan ten grondslag liggen zijn belangrijk, zeker bij mensen met een beperking die voor hun gevoel van veiligheid en eigenwaarde extra afhankelijk zijn van (de zorg van) anderen. De auteurs bieden een denk - en handelingskader voor de praktijk, achtereenvolgens komen aan bod wat emoties en beperkingen inhouden (basistheorie), hoe je er goed zicht op krijgt (diagnostiek) en wat het voor het handelen in de praktijk betekent (houding, voorwaarden, handvatten). Welbevinden van mensen met een beperking wordt vergroot als hun emotionele Ontwikkeling op de juiste waarde wordt geschat. Onder - en overschatting kunnen er beter mee voorkomen worden. Vanzelfsprekende aandacht ervoor werkt preventief en zal op termijn tot minder ernstige problemen leiden. Theorie en achtergronden worden in dit boek telkens afgewisseld met praktijkcasussen. Het boek is praktijkgericht maar wel gestoeld op actuele wetenschappelijke inzichten en jarenlange klinische praktijkervaringen. Het is bedoeld voor begeleiders, ouders/verwanten, studenten, vakspecialisten en iedereen die de (zorg voor de) mensen met een beperking een warm hart toedraagt. Jolanda Vonk en Amieke Hosmar kunnen bogen op een jarenlange praktijkervaring als begeleidsters en orthopedagogen in de zorg voor mensen met een beperking. In dit boek gaan ze dieper in op de emotionele ontwikkeling van mensen met een verstandelijke, lichamelijke en zintuiglijke beperking of een Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Na een voorwoord door psychiater Anton Dosen schetsen de auteurs een theoretisch Kader. Daarnaast bespreken ze de emotionele ontwikkeling bij mensen met enkele specifieke beperkingen, zoals het syndroom van Down. Een lijvig tweede deel focust op de praktijk, met aandacht voor de diagnostiek en de fasen van de emotionele ontwikkeling, en tal van praktische handvatten. Achteraan volgen een bibliografie en twee bijlagen (met onder andere methodieken en hulpmiddelen). Een goed gedocumenteerd handboek, waarin wetenschappelijke inzichten vlot worden vertaald naar de dagelijkse praktijk. Zowel geschikt voor studenten en vakspecialisten als voor begeleiders, ouders en familieleden van personen met een beperking. Voor emotionele problematiek: behandeling en specifieke beelden
Emotionele ontwikkeling --- Emotionele stoornissen --- Gehandicapten. --- personen met een mentale beperking --- Affective and dynamic functions --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- emotionele ontwikkeling --- Social policy and particular groups --- 467 --- Nagy --- emotionele problemen --- handelingsplannen --- hechting (psychologie) --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- levensverhalen --- mentaal gehandicapte kinderen --- Emoties (gevoelens, haat) --- Emotionele problemen --- Handelingsplannen --- Hechting --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Kinderen met een verstandelijke handicap --- Kinderen --- Kleuters --- Mentaal gehandicapten --- Peuters --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- emoties --- kleuters --- peuters --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Personen met een mentale handicap --- 112071.jpg --- Emotionele ontwikkeling ; gehandicapten --- Emotionele stoornissen ; gehandicapten --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- Emoties --- Ontwikkeling --- Gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Meervoudig gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Ontwikkelingsproblemen --- Emotie --- Persoon met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Persoon met een meervoudige handicap --- Niet-aangeboren hersenletsel --- ouder --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Ontwikkelingsprobleem --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ontwikkelingsstoornis
Choose an application
Jezelf kunnen zijn en uitdrukken. Streven naar geluk en welzijn. Kennis vergaren en delen. Je begrepen voelen door anderen en erbij horen. Stuk voor stuk zijn dit aspecten die de kwaliteit van ons ?menszijn? bepalen. Wij mensen zijn relationele wezens. Het kunnen communiceren is daarbij van wezenlijk belang. Taal helpt bij de verbeelding en verklanking van die werkelijkheid en maakt die communiceerbaar. In de mens- en handelingsvisie van de KEG-Viataal Groep draait alles om het recht op toegankelijke communicatie. Het toegankelijk maken van taal en communicatie leidt tot een verbeterd perspectief op zelfontplooiing, zelfredzaamheid, inclusie en kwaliteit van leven voor mensen die hierin dagelijks belemmeringen ervaren. De KEG-Viataal Groep richt zich daarbij vooral op mensen met (zeer) ernstige spraak-/taalmoeilijkheden en gehoorsproblemen. Deze problemen komen voor op alle leeftijden en kunnen samengaan met blindheid (doofblinden), verstandelijke beperkingen en autisme. In dit boek worden tal van goede praktijkvoorbeelden besproken. Ze zijn interessant voor groepsleiders, diagnostici, behandelaars en leerkrachten van mensen waarbij verstandelijke beperkingen samengaan met (zeer) ernstige spraak-/taalmoeilijkheden of gehoorsproblemen, al dan niet vergezeld van stoornissen in het autistische spectrum.
Leerlingbegeleiding --- Buitengewoon onderwijs. --- personen met een auditieve beperking --- personen met een mentale beperking --- Orthopedagogics --- interpersonele communicatie --- communicatie --- didactische werkvormen --- taalbegeleidingstechnieken --- 463.2 --- doven --- meervoudig gehandicapten --- slechthorenden --- spreken --- 462 --- Communicatie bij personen met een verstandelijke handicap --- Doven --- Meervoudig gehandicapten --- Personen met een auditieve handicap (auditief gehandicapten, doven, slechthorenden) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Slechthorenden --- Communicatie --- Onderwijs --- Personen met een auditieve handicap --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- S20090339.JPG --- autisme --- gehandicapten --- Doven en slechthorenden --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- 616.2 --- 007 --- 362.3 --- 362.32 --- Spraakproblemen --- Taalproblemen --- Auditief gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Blinden --- Autisme --- Begeleiding --- Buitengewoon onderwijs --- Taalverwerving --- Spraakstoornissen --- Visueel gehandicapten --- Persoon met een meervoudige handicap --- Spraakprobleem --- Taalprobleem --- Persoon met een auditieve handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Blinde --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Spraakstoornis --- Persoon met een visuele handicap --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is het gebruikelijk dat de mate van verstandelijke beperking van een individu wordt uitgedrukt in ontwikkelingsleeftijden. Dit zogenaamde 'niveaudenken' is een waardevol middel dat de professional kan inzetten om zich beter in te leven in zijn cliënt. Wanneer men rekening houdt met een aantal spelregels, kan deze manier van kijken gebruikt worden om beter af te stemmen op het individu en daarmee uiteindelijk de kwaliteit van leven van de cliënt te vergroten! In dit boek wordt die ontwikkelingsbenadering op een praktische en begrijpelijke wijze toegelicht. Aan de hand van vele concrete praktijkvoorbeelden wordt duidelijk hoe die kennis van de verschillende ontwikkelingsfasen kan worden gebruikt om te komen tot een verantwoorde begeleidingsstijl, die aansluit bij de basisbehoeften van de cliënt met een verstandelijke beperking
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- personen met een mentale beperking --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- mensen met een mentale beperking --- ontwikkelingsleeftijden --- 326 --- hulpverlening --- levenskwaliteit --- mentaal gehandicapten --- welbevinden --- 376.3 --- Begeleiding --- Ontwikkelingsfases --- Ontwikkelingsleeftijd --- Personen met een mentale handicap --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie --- Levenskwaliteit --- PXL-Social Work 2020 --- verstandelijke beperkingen --- ontwikkeling --- ontwikkelingsproblemen --- graduaat orthopedagogie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|